Od roku 1966 UNESCO každoročne 8. septembra pripomína Medzinárodný deň gramotnosti.
Autor TASR
Paríž/New York 6. septembra (TASR) - Gramotnosť a mier - tak znie v roku 2012 téma Medzinárodného dňa gramotnosti, ktorý pripadá na 8. septembra. V sídle Organizácie Spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru (UNESCO) v Paríži sa dnes a v piatok 7. septembra koná okrúhly stôl na vysokej úrovni s medzinárodnou účasťou na tému "Dosiahnuť stanovené ciele gramotnosti do roku 2015 - dodržme záväzky!".
Zvolená téma Medzinárodného dňa gramotnosti súvisí s Dekádou OSN na podporu gramotnosti. Gramotnosť ako zdroj slobody bolo motto Dekády OSN pre gramotnosť vyhlásenej Valným zhromaždením OSN (VZ OSN) 1. januára 2003 v rezolúcii na roky 2003-2012. Cieľom Dekády sa stalo zvyšovanie počtu gramotných ľudí a posilnenie ich autonomizácie všade vo svete.
Medzinárodné spoločenstvo Dekádou OSN na podporu gramotnosti uznalo, že gramotnosť je ľudské právo a treba ho podporovať aj obhajovať. Na žiadosť VZ OSN UNESCO koordinovala Dekádu a medzinárodné aktivity do nej zaradené. Rok 2012 je posledným rokom Dekády. Napriek všetkému úsiliu o zvýšenie gramotnosti vo svete ku koncu Dekády ešte stále 775 miliónov ľudí nie je alfabetných (gramotných), pričom 85 percent z nich žije v 41 krajinách sveta. Keďže desiatky miliónov detí nechodievajú pravidelne do školy, mnohé krajiny nebudú schopné naplniť cieľ, a to dosiahnuť 50-percentnú úroveň gramotnosti dospelých do roku 2015, upozorňovala UNESCO v minulých rokoch. V spolupráci s partnermi UNESCO pripravuje záverečnú hodnotiacu správu o Dekáde, ktorú predloží VZ OSN v roku 2013.
UNESCO podčiarkuje, že pojem gramotnosť presahuje "len jednoduchú zručnosť čítať a písať, ale sa zameriava na komunikáciu v spoločnosti". Ide o nadobudnutie schopností týkajúcich sa života v spoločnosti, nadväzovania a udržiavania vzťahov, získavania vedomostí a používania jazyka. Gramotnosť sa prejavuje aj tak, že človek vie získavať a spracovávať informácie z rôznych nosičov - z "papiera", z monitora počítača, televízneho prijímača, z plagátov, informačných tabúľ a podobne.
Od roku 1966 UNESCO každoročne 8. septembra pripomína Medzinárodný deň gramotnosti s cieľom upriamiť pozornosť verejnosti na analfabetizmus a mobilizovať ju, aby sa angažovala v jednom z dôležitých poslaní tejto organizácie - poskytnutia základného vzdelania pre všetkých.
Boj proti neznalosti čítania a písania sa presadil ako jedna z hlavných úloh UNESCO už v roku 1946, keď sa konala prvá generálna konferencia tejto organizácie OSN.
Na Svetovom kongrese ministrov školstva v septembri 1965 v Teheráne účastníci rozhodli, že 8. september, deň slávnostného otvorenia kongresu, bude vyhlásený za Medzinárodný deň gramotnosti a sláviť sa bude v každej krajine na svete.
Zvolená téma Medzinárodného dňa gramotnosti súvisí s Dekádou OSN na podporu gramotnosti. Gramotnosť ako zdroj slobody bolo motto Dekády OSN pre gramotnosť vyhlásenej Valným zhromaždením OSN (VZ OSN) 1. januára 2003 v rezolúcii na roky 2003-2012. Cieľom Dekády sa stalo zvyšovanie počtu gramotných ľudí a posilnenie ich autonomizácie všade vo svete.
Medzinárodné spoločenstvo Dekádou OSN na podporu gramotnosti uznalo, že gramotnosť je ľudské právo a treba ho podporovať aj obhajovať. Na žiadosť VZ OSN UNESCO koordinovala Dekádu a medzinárodné aktivity do nej zaradené. Rok 2012 je posledným rokom Dekády. Napriek všetkému úsiliu o zvýšenie gramotnosti vo svete ku koncu Dekády ešte stále 775 miliónov ľudí nie je alfabetných (gramotných), pričom 85 percent z nich žije v 41 krajinách sveta. Keďže desiatky miliónov detí nechodievajú pravidelne do školy, mnohé krajiny nebudú schopné naplniť cieľ, a to dosiahnuť 50-percentnú úroveň gramotnosti dospelých do roku 2015, upozorňovala UNESCO v minulých rokoch. V spolupráci s partnermi UNESCO pripravuje záverečnú hodnotiacu správu o Dekáde, ktorú predloží VZ OSN v roku 2013.
UNESCO podčiarkuje, že pojem gramotnosť presahuje "len jednoduchú zručnosť čítať a písať, ale sa zameriava na komunikáciu v spoločnosti". Ide o nadobudnutie schopností týkajúcich sa života v spoločnosti, nadväzovania a udržiavania vzťahov, získavania vedomostí a používania jazyka. Gramotnosť sa prejavuje aj tak, že človek vie získavať a spracovávať informácie z rôznych nosičov - z "papiera", z monitora počítača, televízneho prijímača, z plagátov, informačných tabúľ a podobne.
Od roku 1966 UNESCO každoročne 8. septembra pripomína Medzinárodný deň gramotnosti s cieľom upriamiť pozornosť verejnosti na analfabetizmus a mobilizovať ju, aby sa angažovala v jednom z dôležitých poslaní tejto organizácie - poskytnutia základného vzdelania pre všetkých.
Boj proti neznalosti čítania a písania sa presadil ako jedna z hlavných úloh UNESCO už v roku 1946, keď sa konala prvá generálna konferencia tejto organizácie OSN.
Na Svetovom kongrese ministrov školstva v septembri 1965 v Teheráne účastníci rozhodli, že 8. september, deň slávnostného otvorenia kongresu, bude vyhlásený za Medzinárodný deň gramotnosti a sláviť sa bude v každej krajine na svete.