Prvýkrát v histórii zdravotníctva na Slovensku je pre širokú verejnosť spustená služba Rodinný lekár, ktorá zabezpečuje pacientom 24-hodinovú dostupnosť lekára na telefóne.
Autor OTS
Bratislava 18. septembra (OTS) - Lekári, ktorú službu vykonávajú poskytujú pacientom odborné usmernenie, konzultácie, poradenstvo. Súčasťou služby je aj nezávislá konzultácia prebiehajúcej liečby pacienta, poradenstvo pri vzniku zdravotných problémov, pri výbere a užívaní liekov atď. Podobnú formu telemedicíny praktikujú v USA a vo Švajčiarsku.
Služba je spustená od 17. septembra 2013. Hlavným garantom služby je MUDr. Etela Janeková, ktorá pracuje ako ambulantná lekárka v odboroch vnútorné lekárstvo, všeobecné lekárstvo a klinická farmakológia. „Celý tím Rodinného lekára tvoria v súčasnosti ôsmi odborníci. Počítame s postupným rozširovaním podľa postupného nárastu využívania služby pacientmi,“ vysvetlila MUDr. Etela Janeková.
Klient môže kedykoľvek zavolať na dispečing služby. Po krátkom zistení charakteru problémov je prepojený dispečerom na lekára. Ďalšia komunikácia prebieha už len medzi pacientom a lekárom. „Predpokladáme, že najčastejšie sa klienti obrátia na nás s konzultáciou o existujúcej liečbe zdravotného problému, či ošetrujúci lekár postupuje správne, či predpísal správne lieky, či vedľajšie a nežiaduce účinky lieku nemôžu spôsobiť ešte väčšie problémy a či lieky, ktoré už pacient užíva, sa môžu brať spolu s nasadenými novými liekmi od iného lekára,“ vysvetľuje MUDr. Janeková, garant projektu Rodinný lekár.
Podľa skúseností členov odborného tímu bude ďalšou častou témou poradenstvo pri príznakoch ochorenia: Čo má pacient spraviť, aby sa jeho zdravotný stav nezhoršil, aké voľnopredajné lieky si má kúpiť, kedy má ísť na odborné vyšetrenie. Služba má veľký význam aj pre tých, ktorí cestujú do zahraničia. Keďže je lekár k dispozícií na telefóne 24 hodín denne, klient môže konzultovať svoj zhoršený zdravotný stav aj zo zahraničia a poradiť sa o možnostiach liečby. Rodinný lekár môže prípadne odporučiť lieky, ktoré dostať v danej krajine. Pre pacienta je tak isto dôležité vedieť, či lieky, ktoré mu predpísal lekár v zahraničí, môže užívať bez rizika vzniku komplikácií a pod.
K službe bola vyvinutá na Slovensku špeciálna webová aplikácia, ktorou disponujú len lekári Služby. Aplikácia je vyvinutá tak, aby bolo zachované lekárske tajomstvo a aj zabezpečená ochrana osobných údajov.
Rodinný lekár má zvýšiť komfort pacientov a zabezpečiť istotu, či už pri vzniku alebo pri liečbe zdravotných problémov. Dôležité je vedieť, že telefonická konzultácia s lekárom nenahrádza lekársku službu prvej pomoci (LSPP), záchranné služby a vyšetrenie lekárom v zdravotníckom zariadení. V prípade život ohrozujúcich stavov je nevyhnutné bezodkladne kontaktovať linku prvej pomoci 112.
Viac informácií o službe: www.rodinnylekar.sk
Služba je spustená od 17. septembra 2013. Hlavným garantom služby je MUDr. Etela Janeková, ktorá pracuje ako ambulantná lekárka v odboroch vnútorné lekárstvo, všeobecné lekárstvo a klinická farmakológia. „Celý tím Rodinného lekára tvoria v súčasnosti ôsmi odborníci. Počítame s postupným rozširovaním podľa postupného nárastu využívania služby pacientmi,“ vysvetlila MUDr. Etela Janeková.
Klient môže kedykoľvek zavolať na dispečing služby. Po krátkom zistení charakteru problémov je prepojený dispečerom na lekára. Ďalšia komunikácia prebieha už len medzi pacientom a lekárom. „Predpokladáme, že najčastejšie sa klienti obrátia na nás s konzultáciou o existujúcej liečbe zdravotného problému, či ošetrujúci lekár postupuje správne, či predpísal správne lieky, či vedľajšie a nežiaduce účinky lieku nemôžu spôsobiť ešte väčšie problémy a či lieky, ktoré už pacient užíva, sa môžu brať spolu s nasadenými novými liekmi od iného lekára,“ vysvetľuje MUDr. Janeková, garant projektu Rodinný lekár.
Podľa skúseností členov odborného tímu bude ďalšou častou témou poradenstvo pri príznakoch ochorenia: Čo má pacient spraviť, aby sa jeho zdravotný stav nezhoršil, aké voľnopredajné lieky si má kúpiť, kedy má ísť na odborné vyšetrenie. Služba má veľký význam aj pre tých, ktorí cestujú do zahraničia. Keďže je lekár k dispozícií na telefóne 24 hodín denne, klient môže konzultovať svoj zhoršený zdravotný stav aj zo zahraničia a poradiť sa o možnostiach liečby. Rodinný lekár môže prípadne odporučiť lieky, ktoré dostať v danej krajine. Pre pacienta je tak isto dôležité vedieť, či lieky, ktoré mu predpísal lekár v zahraničí, môže užívať bez rizika vzniku komplikácií a pod.
K službe bola vyvinutá na Slovensku špeciálna webová aplikácia, ktorou disponujú len lekári Služby. Aplikácia je vyvinutá tak, aby bolo zachované lekárske tajomstvo a aj zabezpečená ochrana osobných údajov.
Rodinný lekár má zvýšiť komfort pacientov a zabezpečiť istotu, či už pri vzniku alebo pri liečbe zdravotných problémov. Dôležité je vedieť, že telefonická konzultácia s lekárom nenahrádza lekársku službu prvej pomoci (LSPP), záchranné služby a vyšetrenie lekárom v zdravotníckom zariadení. V prípade život ohrozujúcich stavov je nevyhnutné bezodkladne kontaktovať linku prvej pomoci 112.
Viac informácií o službe: www.rodinnylekar.sk