Riziko vzniku rakoviny v súvislosti s naftovými motormi je pomerne malé. Je však významné vzhľadom na veľké množstvo ľudí, ktorí sú v rôznej forme vystavení výfukovým plynom.
Autor TASR
Londýn 13. júna (TASR) - Experti Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) dnes varovali, že splodiny z dieselových motorov spôsobujú rakovinu.
Podľa vedcov existujú dôkazy o priamej spojitosti medzi výfukovými plynmi z naftových motorov a vznikom rakoviny pľúc a močového mechúra u ľudí.
Medzinárodná agentúra pre výskum rakoviny (IARC), ktorá je súčasťou WHO, preklasifikovala splodiny z dieselových motorov zo skupiny 2A (pravdepodobné karcinogény) do skupiny 1 (látky s jasnou spojitosťou s rakovinou).
K rozhodnutiu dospela expertná pracovná skupina IARC po vyhodnotení najnovších vedeckých dôkazov. Splodiny z benzínových motorov zostali zaradené len medzi pravdepodobnými rakovinotvornými látkami, kde boli od poslednej klasifikácie v roku 1989.
Riziko vzniku rakoviny v súvislosti s naftovými motormi je pomerne malé. Je však významné vzhľadom na veľké množstvo ľudí, ktorí sú v rôznej forme vystavení výfukovým plynom. Okrem chodcov na uliciach miest sú to napríklad cestujúci a členovia posádok lodí, zamestnanci železníc, automechanici, vodiči kamiónov, baníci či ľudia pracujúci s ťažkou technikou.
"Je to na tej istej úrovni závažnosti ako pasívne fajčenie," varoval Kurt Straif z IARC. Nová klasifikácia by podľa neho mohla byť významným impulzom pre krajiny sveta, aby podnikli kroky k očisteniu ovzdušia od splodín naftových motorov.
Podľa vedcov existujú dôkazy o priamej spojitosti medzi výfukovými plynmi z naftových motorov a vznikom rakoviny pľúc a močového mechúra u ľudí.
Medzinárodná agentúra pre výskum rakoviny (IARC), ktorá je súčasťou WHO, preklasifikovala splodiny z dieselových motorov zo skupiny 2A (pravdepodobné karcinogény) do skupiny 1 (látky s jasnou spojitosťou s rakovinou).
K rozhodnutiu dospela expertná pracovná skupina IARC po vyhodnotení najnovších vedeckých dôkazov. Splodiny z benzínových motorov zostali zaradené len medzi pravdepodobnými rakovinotvornými látkami, kde boli od poslednej klasifikácie v roku 1989.
Riziko vzniku rakoviny v súvislosti s naftovými motormi je pomerne malé. Je však významné vzhľadom na veľké množstvo ľudí, ktorí sú v rôznej forme vystavení výfukovým plynom. Okrem chodcov na uliciach miest sú to napríklad cestujúci a členovia posádok lodí, zamestnanci železníc, automechanici, vodiči kamiónov, baníci či ľudia pracujúci s ťažkou technikou.
"Je to na tej istej úrovni závažnosti ako pasívne fajčenie," varoval Kurt Straif z IARC. Nová klasifikácia by podľa neho mohla byť významným impulzom pre krajiny sveta, aby podnikli kroky k očisteniu ovzdušia od splodín naftových motorov.