Kontakt s hi-tech hračkami lekári v ranom detstve nezakazujú, môžu byť podľa nich užitočné. Varujú však, že rodič by to mal mať pod dohľadom, ukázať im treba i tvorivé hry.
Autor TASR
Bratislava 3. októbra (TASR) – Deti už v útlom veku spoznávajú hi-tech hračky. Kontakt s nimi lekári v ranom detstve nezakazujú, môžu byť podľa nich užitočné. Varujú však, že rodič by to mal mať pod dohľadom, ukázať im treba i tvorivé hry.
Tablety či telefóny by deti nemali prirodzene uprednostňovať pred behaním vonku, kreatívnou hrou či čítaním kníh. "Neodporúčam do nich pozerať viac ako hodinu," povedal Anton Gerinec z Kliniky detskej oftalmológie Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Bratislave.
Od pozerania do takejto obrazovky treba mať prestávku aspoň každých 15 minút, deti by sa mali v rámci nej pozerať raz do diaľky, inokedy do blízka. Zakazovať im hi-tech hračky je ale podľa Gerinca zbytočné. "Do tabletu sa dajú nainštalovať vzdelávacie hry," uviedol s tým, že nemožno zabúdať na knihy či kreatívne hračky.
Na trhu existujú tvorivé hry, ktoré podľa terapeutov dokážu konkurovať tým z hi-tech oblasti. Napríklad rôzne stavebnice či skladačky. Takúto hračku prednedávnom vymyslela aj mama dvoch detí Natália Hamaríková. "Chcela som pre ne alternatívu k tabletom a smartfónom," priznala.
Na papierovej stavebnici robila asi rok a má niekoľko fáz. Najskôr treba poskladať jednotlivé škatuľky, potom na ne prilepiť samolepiace suché zipsy a pospájať ich do rôznych tvarov. Svoje diela môžu deti i vymaľovať.
Na takéto typy hier netreba zabúdať, pripomenula detská terapeutka Zuzana Tatárová. Sú totiž vhodné aj pre deti s poruchou správania a pozornosti. "Rozvíjajú jemnú motoriku, priestorovú predstavivosť a kreativitu, trénuje sa tým aj koncentrácia," dodala.
Tablety či telefóny by deti nemali prirodzene uprednostňovať pred behaním vonku, kreatívnou hrou či čítaním kníh. "Neodporúčam do nich pozerať viac ako hodinu," povedal Anton Gerinec z Kliniky detskej oftalmológie Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Bratislave.
Od pozerania do takejto obrazovky treba mať prestávku aspoň každých 15 minút, deti by sa mali v rámci nej pozerať raz do diaľky, inokedy do blízka. Zakazovať im hi-tech hračky je ale podľa Gerinca zbytočné. "Do tabletu sa dajú nainštalovať vzdelávacie hry," uviedol s tým, že nemožno zabúdať na knihy či kreatívne hračky.
Na trhu existujú tvorivé hry, ktoré podľa terapeutov dokážu konkurovať tým z hi-tech oblasti. Napríklad rôzne stavebnice či skladačky. Takúto hračku prednedávnom vymyslela aj mama dvoch detí Natália Hamaríková. "Chcela som pre ne alternatívu k tabletom a smartfónom," priznala.
Na papierovej stavebnici robila asi rok a má niekoľko fáz. Najskôr treba poskladať jednotlivé škatuľky, potom na ne prilepiť samolepiace suché zipsy a pospájať ich do rôznych tvarov. Svoje diela môžu deti i vymaľovať.
Na takéto typy hier netreba zabúdať, pripomenula detská terapeutka Zuzana Tatárová. Sú totiž vhodné aj pre deti s poruchou správania a pozornosti. "Rozvíjajú jemnú motoriku, priestorovú predstavivosť a kreativitu, trénuje sa tým aj koncentrácia," dodala.