Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Žilinský kraj

VIDEO: Havarijný stav brala pod Strečnom budú sledovať do konca roka

Pod hradom Strečno sa pracuje na inžiniersko-geologickom prieskume skalného masívu. Na snímke hrad Strečno 22. novembra 2015. Foto: TASR/Erika Ďurčová

Na základe prieskumu sa vypracuje technický návrh riešenia sanácie. Jej realizáciu plánujú do konca budúceho roka.


Strečno 22. novembra (TASR) - Zlý stav skalnatého brala pod hradom Strečno, ktorý predstavuje hrozbu pre dopravu či ľudské životy, bude Ministerstvo životného prostredia SR vyhodnocovať do konca tohto roka. Informoval o tom minister životného prostredia Peter Žiga po dnešnej kontrole prác na inžinierskogeologickom prieskume.

"Šesť horolezcov skúma priamo v teréne rozsah dilatácií, ktoré máme v rámci druhého skalného bloku. Druhý z celkovo štyroch blokov nebol ešte asanovaný. Výraznú anomáliu sme tu zaznamenali v minulom roku, kedy sa dilatácia posunula až o štyri milimetre, čo je pri takomto skalnom brale veľké číslo. Je to situácia, na ktorú musíme reagovať," povedal Žiga. Pripomenul, že stav brala sledujú dva novoosadené dilatometre, ktoré umožňujú on-line meranie pohybov. V rámci prieskumu tiež zrealizujú laserové merania a na základe výsledkov rozhodnú o postupe sanácie.

Masívne bralo pravidelne monitorujú od roku 1996, čo je podľa predsedu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Juraja Blanára dôkazom toho, že ministerstvo životného prostredia pozoruje všetky lokality, ktoré môžu byť predmetom verejného ohrozenia. "Mňa teší, že sa k tomuto pristupuje absolútne profesionálne. Všetky veci, ktoré boli schválené na vláde v septembri, sa napĺňajú. Rovnako aj to, že sa snažíme, aby celý tento proces mal čo najmenší dopad na premávku pod bralom," povedal Blanár a dodal, že cesta prvej triedy I/18 je frekventovaná medzinárodná cesta, ktorá je po bratislavskom Prístavnom moste najvyťaženejšia. Počas prieskumu brala je cesta medzi Žilinou a Martinom úplne vylúčená, podľa predsedu ŽSK naplánovali vylúčenie dopravy na tri víkendy, keď je najnižšia intenzita premávky.

Okrem diskontinuity merajú geológovia i potenciálne šmykové plochy, po ktorých dochádza k pohybu brala. "Mali by sme to za tie tri víkendy stihnúť, práce idú zatiaľ dobre, všetko závisí od počasia. Bralo je zvetrané a odpadávajú z neho úlomky," vysvetlil Miroslav Novotný, konateľ spoločnosti, ktorá vykonáva inžinierskogeologický prieskum.

Na základe prieskumu sa vypracuje technický návrh riešenia sanácie. Jej realizáciu plánujú do konca budúceho roka. V rámci sanačných prác by sa mali kotviť skalnaté previsy, sieťovať skalné bralo či betónovať skalné dutiny a trhliny. Odhadované náklady na zlepšenie havarijnej situácie vo výške viac ako 900.000 eur budú uhradené zo štátneho rozpočtu.