Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Žilinský kraj

Hotový úsek diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité zníži nehodovosť aj emisie

Vo Svrčinovci prerazili 420-metrov dlhý tunel dialničného úseku D3, ktorý sa buduje v úseku Svrčinovec - Skalité. Z jeho výstavbou sa začalo v októbri minulého roku a prerazený bol v plánovanom termíne. Na snímke uprostred minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek počas príhovoru. Vo Svrčinovci 23. júna 2015. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Potenciálna časová úspora je na úrovni 7 až 15 minút podľa prepravnej relácie, respektíve kategórie vozidla.

Žilina 24. júna (TASR) – Po dobudovaní vyše 15-kilometrového úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – hranica SR/Poľsko a presmerovaní tranzitnej dopravy z cesty I/12 klesne podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného (VÚD) počet smrteľných dopravných nehôd na tomto úseku ročne takmer o päť a počet dopravných nehôd s ťažkým zranením o 15,62. TASR o tom informoval generálny riaditeľ VÚD, a. s., Žilina, Ľubomír Palčák. Priemerné úspory zo zníženej miery nehodovosti predstavujú 794.270 eur ročne.

"Takisto to bude aj veľká úspora z pohľadu emisií, čo bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie. Podľa výpočtov sa ročne ušetrí 14.253 ton CO2, 8,8 tony tuhých častíc a 93 ton oxidov dusíka. Môžeme povedať, že ľudia tu budú mať oveľa čistejší vzduch. V cenovom vyjadrení je táto úspora na úrovni 2,978 milióna eur ročne," povedal Palčák.

Potenciálna časová úspora je na úrovni 7 až 15 minút podľa prepravnej relácie, respektíve kategórie vozidla. "V cenovom vyjadrení je priemerná ročná úspora času vozidiel na úrovni 19,932 milióna eur, pričom zhruba 56-% podiel majú ťažké nákladné vozidlá. Spracovaný dopravný model predpokladá, že v roku 2020 bude na postavenom diaľničnom úseku 4850 vozidiel, z čoho bude približne 2050 osobných," uviedol generálny riaditeľ VÚD Žilina.

Intenzita na novom úseku diaľnice D3 bude podľa neho spôsobená presmerovaním hlavne ťažkej nákladnej dopravy z hraničného priechodu Svrčinovec (2130 vozidiel), presmerovaním tranzitnej dopravy zo súbežnej cesty I/12 (1760 vozidiel) i presmerovaním niektorých diaľkových prepravných relácií z hraničného priechodu Trstená (330 vozidiel).

"Tranzitná doprava z Poľska má na tomto úseku problém, lebo je tu zákaz vjazdu vozidiel nad 7,5 tony. Po jeho dobudovaní bude môcť ťažká nákladná doprava ísť po tomto úseku a predpokladáme, že stiahne aj časť nákladnej dopravy z Trstenej. To bude mať veľmi pozitívny vplyv a hlavne po tom volajú podnikatelia v žilinskom regióne aj v príbuznom poľskom regióne, nakoľko to zlepší ekonomický styk," dodal Palčák.

Úsek diaľnice je po celej dĺžke navrhnutý ako polovičný profil. Začiatok úseku je pri križovatke Svrčinovec, kde sa napojí na úsek D3 Čadca (Bukov) – Svrčinovec. Za križovatkou diaľnica vstupuje do tunela Svrčinovec dlhého zhruba 420 metrov. Ďalej je úsek vedený na svahoch údolia Čierňanky na okraji zástavby obcí Svrčinovec, Čierne a Skalité. Pri obci Skalité vstupuje diaľnica do masívu Poľana tunelom Poľana dlhým zhruba 898 metrov a napája sa na úsek D3 Skalité – št. hranica SR/PL. Dĺžka diaľnice v úseku D3 Svrčinovec – Skalité – hranica SR/PL je 15,327 km, jej súčasťou je 29 mostov a dva tunely, uzatvoril Palčák.