Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Žilinský kraj

Všetky oravské a liptovské mestá komunikujú s občanmi aj elektronicky

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Na liptovskomikulášskom mestskom úrade (MsÚ) začali elektronizáciu zavádzať v roku 2016.

Liptovský Mikuláš/Dolný Kubín 25. júna (TASR) - Všetky mestské samosprávy v regióne Liptova a Oravy viacerými formami elektronicky komunikujú so svojimi obyvateľmi.

Na liptovskomikulášskom mestskom úrade (MsÚ) začali elektronizáciu zavádzať v roku 2016, dnes sú zamestnanci MsÚ pripravení komunikovať s občanmi plne elektronicky, prijímať podania i odosielať právne záväzné rozhodnutia. "Plne transakčne si momentálne môžu občania on-line vybaviť 13 služieb, napríklad informovanie o miestnych daniach a poplatkoch, či podanie žiadosti o voličský preukaz. V súčasnej dobe dokončujeme integráciu na Ústredný portál verejnej správy (ÚPVS) www.slovensko.sk, ktorý nám umožní poskytnúť im ďalších viac ako 30 najdôležitejších služieb, ako napríklad podanie daňového priznania alebo informovanie úradu o zmene prevádzkových hodín a podobne," povedala pre TASR hovorkyňa radnice Viktória Čapčíková.

Susedný Liptovský Hrádok poskytuje svoje služby elektronicky od minulého roka. "Zapojili sme sa do projektu, ktorý vznikol pod záštitou Združenia miest a obcí Slovenska. Odborným garantom a realizátorom je inštitúcia DEUS. Týmto sme získali softvérový nástroj s rozsahom elektronických služieb a všeobecného podania a ďalších náležitostí nevyhnutných na splnenie zákonných povinností vyplývajúcich obciam zo zákona," uviedol prednosta MsÚ v najmenšom liptovskom meste Ján Kazár. Od 1. novembra 2016 teda samospráva podania občanov či podnikateľov, ako aj komunikáciu medzi orgánmi verejnej moci vybavuje aj prostredníctvom elektronickej úradnej komunikácie.

Na dolnokubínskom MsÚ momentálne dokáže občan komunikovať prostredníctvom emailov s každým pracovníkom úradu. Taktiež môže komunikovať prostredníctvom ÚPVS www.slovensko.sk. "Túto možnosť však majú iba občania vlastniaci nový občiansky preukaz s čipom a s bezpečnostným osobným kódom," ozrejmil Martin Buzna, referent informovania verejnosti na MsÚ v metropole Oravy. Doplnil, že niektoré žiadosti a tlačivá nájdu ľudia aj na internetovej stránke mesta, odkiaľ si ich dokážu stiahnuť a elektronicky vypísať a odoslať príslušnému oddeleniu, ale aj tak ich musia prísť osobne podpísať. V súčasnosti magistrát dokončuje prepojenie s ÚPVS, čo by malo dať občanom možnosť vybaviť niektoré služby plne elektronicky.

Komunikácia námestovskej mestskej samosprávy s občanmi je od vlaňajška jednoduchšia vďaka národnému projektu Dátové centrum obcí a miest. "Naši občania vybavia plne elektronicky všetky služby, ktoré je možné týmto spôsobom odkomunikovať. Máme však také skúsenosti, že informačný systém využívame najmä na komunikáciu s inými úradmi, inštitúciami a podnikateľmi. Bežní občania tento spôsob zatiaľ príliš nevyužívajú. Podľa našich zistení je do programu zaregistrovaných približne 120 právnických a 20 fyzických osôb z nášho mesta," skonštatoval prednosta MsÚ v Námestove Milan Rentka.