Tvrdí to Lucia Luptáková z rodinnej Ovčej farmy, ktorá sa nachádza v malej oravskej obci Pokryváč. Produkty tejto farmy bioznačku nemajú a podľa Luptákovej ju ani nepotrebujú.
Autor TASR
Pokryváč 18. júla (TASR) – Poctivý produkt sa dokáže vyprodukovať vďaka kvalitnej surovine aj v podmienkach malovýroby a nemusí byť ani označený bioznačkou. Tvrdí to Lucia Luptáková z rodinnej Ovčej farmy, ktorá sa nachádza v malej oravskej obci Pokryváč. Produkty tejto farmy bioznačku nemajú a podľa Luptákovej ju ani nepotrebujú.
"Ako výrobcovia a chovatelia dodržiavame všetky klasické postupy. Bioznačku vnímame len ako komerciu plnú byrokracie a kontrol zo strany príslušných organizácií," konštatovala pre TASR.
V Ovčej farme v Pokryváči vyrábajú produkty z ovčieho i kravského mlieka. Venujú sa aj chovu oviec. "Všetko vyrábame ručným spôsobom, bez chemikálií a akýchkoľvek prímesí. Zachovávame tradičné receptúry," priblížila Luptáková. Mliečne produkty na pultoch obchodov, ktoré sa na obaloch hrdia pôvodom z horského mlieka či ekologického poľnohospodárstva, lákajú podľa nej laika pekným názvom, ale v skutočnosti ide len o reklamný ťah, ako dostať kvantitu výrobkov do obehu s frázou.
"Pri kravskom mlieku je možno viac diskutabilné, ako odlíšiť veľkovýrobcu, kde sú kravy ustajnené len v maštaliach a nemajú prirodzený režim, ako u malovýrobcu, u ktorého majú voľný výbeh a vyprodukujú kvalitné mlieko na kvalitnej pastve," vysvetlila Luptáková. Problém nedostatočne prirodzenej kvality výrobkov z kravského i ovčieho mlieka v súčasnosti tkvie podľa nej už v legislatíve. "Prečo sa bryndza napríklad z kravského syra alebo s rastlinnými tukmi nazýva vôbec bryndzou, keď chceme presadzovať tradíciu a kvalitu?" pýta sa. Hlavný dôvod nekvality nevidí v slabej dotačnej politike, ale skôr vo vidine peňazí niektorých výrobcov alebo ich snahy pokryť časť svojich nákladov.
Podľa Luptákovej by sa výrobky skôr ako na bioprodukty a tie iné mali deliť na to, či pochádzajú od farmára, alebo od výrobcu. "Je jednoduché nakúpiť hotovú surovinu a vyrobiť len výrobok. Farmár, ktorý odchová zvieratá, vyprodukuje si sám mlieko, má omnoho vyššie náklady," tvrdí. Zákazníkom, ktorí hľadajú kvalitné produkty, odporúča, aby sa vrátili do overených malých obchodov. "Tu je totiž stále čerstvý výrobok a stojí za ním dôvera obchodníka a výrobcu," dodala Luptáková.
"Ako výrobcovia a chovatelia dodržiavame všetky klasické postupy. Bioznačku vnímame len ako komerciu plnú byrokracie a kontrol zo strany príslušných organizácií," konštatovala pre TASR.
V Ovčej farme v Pokryváči vyrábajú produkty z ovčieho i kravského mlieka. Venujú sa aj chovu oviec. "Všetko vyrábame ručným spôsobom, bez chemikálií a akýchkoľvek prímesí. Zachovávame tradičné receptúry," priblížila Luptáková. Mliečne produkty na pultoch obchodov, ktoré sa na obaloch hrdia pôvodom z horského mlieka či ekologického poľnohospodárstva, lákajú podľa nej laika pekným názvom, ale v skutočnosti ide len o reklamný ťah, ako dostať kvantitu výrobkov do obehu s frázou.
"Pri kravskom mlieku je možno viac diskutabilné, ako odlíšiť veľkovýrobcu, kde sú kravy ustajnené len v maštaliach a nemajú prirodzený režim, ako u malovýrobcu, u ktorého majú voľný výbeh a vyprodukujú kvalitné mlieko na kvalitnej pastve," vysvetlila Luptáková. Problém nedostatočne prirodzenej kvality výrobkov z kravského i ovčieho mlieka v súčasnosti tkvie podľa nej už v legislatíve. "Prečo sa bryndza napríklad z kravského syra alebo s rastlinnými tukmi nazýva vôbec bryndzou, keď chceme presadzovať tradíciu a kvalitu?" pýta sa. Hlavný dôvod nekvality nevidí v slabej dotačnej politike, ale skôr vo vidine peňazí niektorých výrobcov alebo ich snahy pokryť časť svojich nákladov.
Podľa Luptákovej by sa výrobky skôr ako na bioprodukty a tie iné mali deliť na to, či pochádzajú od farmára, alebo od výrobcu. "Je jednoduché nakúpiť hotovú surovinu a vyrobiť len výrobok. Farmár, ktorý odchová zvieratá, vyprodukuje si sám mlieko, má omnoho vyššie náklady," tvrdí. Zákazníkom, ktorí hľadajú kvalitné produkty, odporúča, aby sa vrátili do overených malých obchodov. "Tu je totiž stále čerstvý výrobok a stojí za ním dôvera obchodníka a výrobcu," dodala Luptáková.