Dôležitá je na cestách dobrá viditeľnosť. Cestári preto v tesnej blízkosti komunikácií robia výrub krovín a kosia trávu.
Autor TASR
Liptovský Mikuláš 13. júna (TASR) - V letných mesiacoch výrazne stúpa počet zrážok motorových vozidiel s divou zverou. Každoročne tieto strety spôsobujú veľké škody na zdraví i na majetku. Upozorňujú na to liptovskomikuláški poľovníci, ktorí sa pustili do boja proti stretom áut a divej zveri. Riešením je podľa nich medziodborová spolupráca poľnohospodárov, lesníkov, diaľničiarov, cestárov či policajtov.
"Najväčšie riziko je na prelome júla a augusta, keď je srnčia ruja, tiež v druhej polovici septembra počas jelenej ruje. V tomto období je takisto zhustená doprava, keďže sú letné prázdniny a na Liptov prichádza množstvo turistov," povedal pre TASR podpredseda Obvodnej poľovníckej komory (OPK) v Liptovskom Mikuláši Juraj Halahija.
Medzi najrizikovejšie úseky v Liptovskomikulášskom okrese patrí podľa hovorcu OPK Františka Jaroša úsek cesty I/18 od Liptovského Mikuláša po Partizánsku Ľupču, cesta od Liptovského Trnovca po Kvačany, od Liptovského Hrádku smerom na Važec a od Liptovského Petra po Pribylinu. "Z pohľadu migrácie lesnej zveri sú nebezpečné všetky cesty vedené v horskom a lesnom prostredí. Kritické úseky sú označené dopravným značením," doplnil hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Radko Moravčík.
Jaroš podotkol, že najpromptnejšie na výzvu poľovníkov zareagovali diaľničiari, ktorí popri severnej D1 v Liptovskomikulášskom okrese osadili oplotenie. Policajti v rizikových úsekoch znižujú maximálnu povolenú rýchlosť a využívajú výstražné dopravné značenie. "My sme sa zaviazali, že v miestach častého prechodu zveri budeme používať takzvané pachové odpudzovače. Tento prípravok sme nastriekali na kry a rastliny. Keď naň zver narazí, tak tým úsekom neprejde," ozrejmil hovorca OPK v Liptovskom Mikuláši.
Dôležitá je na cestách dobrá viditeľnosť. Cestári preto v tesnej blízkosti komunikácií robia výrub krovín a kosia trávu. "Keď sa zver dostane do blízkosti cesty, je potrebné, aby bola viditeľná," pripomenul riaditeľ liptovského závodu Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja Martin Kögel.
"Ak sa našimi aktivitami podarí zachrániť o jeden ľudský život viac, budeme úspešní. V susednej Českej republike sa takýmto spôsobom podarilo znížiť počet zrážok automobilov s divou zverou o 70 percent. Štatistické výsledky u nás ešte nemáme k dispozícii, ale veríme, že dosiahneme podobné percento. Už teraz cítime, že situácia sa zlepšila," dodal dlhoročný poľovník František Jaroš.
"Najväčšie riziko je na prelome júla a augusta, keď je srnčia ruja, tiež v druhej polovici septembra počas jelenej ruje. V tomto období je takisto zhustená doprava, keďže sú letné prázdniny a na Liptov prichádza množstvo turistov," povedal pre TASR podpredseda Obvodnej poľovníckej komory (OPK) v Liptovskom Mikuláši Juraj Halahija.
Medzi najrizikovejšie úseky v Liptovskomikulášskom okrese patrí podľa hovorcu OPK Františka Jaroša úsek cesty I/18 od Liptovského Mikuláša po Partizánsku Ľupču, cesta od Liptovského Trnovca po Kvačany, od Liptovského Hrádku smerom na Važec a od Liptovského Petra po Pribylinu. "Z pohľadu migrácie lesnej zveri sú nebezpečné všetky cesty vedené v horskom a lesnom prostredí. Kritické úseky sú označené dopravným značením," doplnil hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Radko Moravčík.
Jaroš podotkol, že najpromptnejšie na výzvu poľovníkov zareagovali diaľničiari, ktorí popri severnej D1 v Liptovskomikulášskom okrese osadili oplotenie. Policajti v rizikových úsekoch znižujú maximálnu povolenú rýchlosť a využívajú výstražné dopravné značenie. "My sme sa zaviazali, že v miestach častého prechodu zveri budeme používať takzvané pachové odpudzovače. Tento prípravok sme nastriekali na kry a rastliny. Keď naň zver narazí, tak tým úsekom neprejde," ozrejmil hovorca OPK v Liptovskom Mikuláši.
Dôležitá je na cestách dobrá viditeľnosť. Cestári preto v tesnej blízkosti komunikácií robia výrub krovín a kosia trávu. "Keď sa zver dostane do blízkosti cesty, je potrebné, aby bola viditeľná," pripomenul riaditeľ liptovského závodu Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja Martin Kögel.
"Ak sa našimi aktivitami podarí zachrániť o jeden ľudský život viac, budeme úspešní. V susednej Českej republike sa takýmto spôsobom podarilo znížiť počet zrážok automobilov s divou zverou o 70 percent. Štatistické výsledky u nás ešte nemáme k dispozícii, ale veríme, že dosiahneme podobné percento. Už teraz cítime, že situácia sa zlepšila," dodal dlhoročný poľovník František Jaroš.