Bežkárov lákajú najmä panoramatickými výhľadmi v ich okolí a profesionálne upraveným rovinatým profilom.
Autor TASR
Liptovská Kokava 28. januára (TASR) – Tradícia bežeckého lyžovania v Liptovskej Kokave trvá rádovo už niekoľko desaťročí, obecné trate poznajú nielen domáci, ale aj množstvo Liptákov a turistov prichádzajúcich do podtatranskej oblasti. Bežkárov lákajú najmä panoramatickými výhľadmi v ich okolí a profesionálne upraveným rovinatým profilom.
„Trate sa začínajú už pri miestnom futbalovom ihrisku, ale tamojšia trasa je dosť náročná, pretože prechádza cez orané pole. Príjemnejší a skutočný začiatok je pri roľníckom družstve, kde už ľudia môžu skutočne zapnúť lyže a bezpečne ísť smerom nahor. Po približne štyroch kilometroch sa dostaneme na lúku pod Sekaniskom, kde sa nachádza okruh dlhý 2,3 kilometra, ktorý predstavuje hlavnú trať,“ priblížil pre TASR správca tratí v Liptovskej Kokave Peter Vrbičan.
Profil tratí je podľa neho úplne ideálny pre turistické poňatie lyžovania. "Sú rovinaté, majú veľmi mierne stúpanie aj klesanie,“ doplnil s tým, že dominantou je panoráma Tatier v okolí. „Návštevníci si môžu užívať výhľad na Štrbské pleso, Západné Tatry aj Chopok,“ povedal.
Prvý skúter získala obec pred 40 rokmi a odvtedy prešla úprava tratí viacerými etapami. Už v lete musia prevádzkovatelia myslieť na to, aby boli trate vykosené, zarovnané a pripravené na zimu. Pomáhať chodí partia dobrovoľníkov. „A keď napadne prvý sneh, tých desať alebo 15 centimetrov, zatlačíme ho technikou a môžeme lyžovať. Stačí nám skutočne minimum snehu na to, aby sme trate vedeli prevádzkovať,“ uviedol správca tratí v Liptovskej Kokave.
Chýbajúci sneh nahrádzajú natlačením snehu ratrakom z lúky, aby sa vytvorila rezerva, ktorá supluje zasnežovanie. Podľa správcu sú aktuálne trate pripravené skoro na takej úrovni, ako na majstrovstvá sveta. Najväčší nápor bežkárov majú prevádzkovatelia počas víkendov a prázdnin, vtedy treba oblasť upravovať každý večer. „Samozrejme, zvýšenú pozornosť si trate vyžadujú, keď sneží. Je pre nás však veľkou odmenou, keď vidíme, že sa k nám ľudia vracajú,“ priblížil Vrbičan.
Kompletné náklady v súvislosti s prevádzkou tratí znáša obec, či už sú to pohonné hmoty, zapožičanie techniky, alebo servis. „Súvisí s tým aj ich značenie, spravili sme reklamu, aby sa turisti vedeli rýchlo zorientovať,“ skonštatoval starosta obce Július Porubän. Bežkári však môžu prispieť ľubovoľnou sumou do kasy v blízkosti trate a pomôcť tak prevádzkovateľom pokryť časť nákladov spojených s ich úpravou.
„Trate sa začínajú už pri miestnom futbalovom ihrisku, ale tamojšia trasa je dosť náročná, pretože prechádza cez orané pole. Príjemnejší a skutočný začiatok je pri roľníckom družstve, kde už ľudia môžu skutočne zapnúť lyže a bezpečne ísť smerom nahor. Po približne štyroch kilometroch sa dostaneme na lúku pod Sekaniskom, kde sa nachádza okruh dlhý 2,3 kilometra, ktorý predstavuje hlavnú trať,“ priblížil pre TASR správca tratí v Liptovskej Kokave Peter Vrbičan.
Profil tratí je podľa neho úplne ideálny pre turistické poňatie lyžovania. "Sú rovinaté, majú veľmi mierne stúpanie aj klesanie,“ doplnil s tým, že dominantou je panoráma Tatier v okolí. „Návštevníci si môžu užívať výhľad na Štrbské pleso, Západné Tatry aj Chopok,“ povedal.
Prvý skúter získala obec pred 40 rokmi a odvtedy prešla úprava tratí viacerými etapami. Už v lete musia prevádzkovatelia myslieť na to, aby boli trate vykosené, zarovnané a pripravené na zimu. Pomáhať chodí partia dobrovoľníkov. „A keď napadne prvý sneh, tých desať alebo 15 centimetrov, zatlačíme ho technikou a môžeme lyžovať. Stačí nám skutočne minimum snehu na to, aby sme trate vedeli prevádzkovať,“ uviedol správca tratí v Liptovskej Kokave.
Chýbajúci sneh nahrádzajú natlačením snehu ratrakom z lúky, aby sa vytvorila rezerva, ktorá supluje zasnežovanie. Podľa správcu sú aktuálne trate pripravené skoro na takej úrovni, ako na majstrovstvá sveta. Najväčší nápor bežkárov majú prevádzkovatelia počas víkendov a prázdnin, vtedy treba oblasť upravovať každý večer. „Samozrejme, zvýšenú pozornosť si trate vyžadujú, keď sneží. Je pre nás však veľkou odmenou, keď vidíme, že sa k nám ľudia vracajú,“ priblížil Vrbičan.
Kompletné náklady v súvislosti s prevádzkou tratí znáša obec, či už sú to pohonné hmoty, zapožičanie techniky, alebo servis. „Súvisí s tým aj ich značenie, spravili sme reklamu, aby sa turisti vedeli rýchlo zorientovať,“ skonštatoval starosta obce Július Porubän. Bežkári však môžu prispieť ľubovoľnou sumou do kasy v blízkosti trate a pomôcť tak prevádzkovateľom pokryť časť nákladov spojených s ich úpravou.