Predpokladaná hodnota zákazky je stanovená na 22,5 milióna eur.
Autor TASR
Bratislava 27. apríla (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlási na výstavbu diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Žilina verejnú súťaž. Podľa hovorkyne diaľničnej spoločnosti Michaely Michalovej pripravil investičný úsek firmy súťažné podklady, ktoré sú na kontrole na ministerstve dopravy.
"Zhotoviteľ privádzača tak vzíde z transparentnej verejnej súťaže," avizovala Michalová. Vyhlásenie tendra NDS predpokladá začiatkom mája a ukončenie, respektíve podpis zmluvy s víťazom koncom augusta.
"Predpokladaná hodnota zákazky je stanovená na 22,5 milióna eur," vyčíslila hovorkyňa. NDS bude podľa jej slov robiť všetko pre to, aby bol privádzač ukončený v rovnakom termíne ako úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
Ešte v marci tohto roku pritom minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) obhajoval v pléne Národnej rady (NR) SR konanie NDS v prípade tohto privádzača. Opozičný poslanec Ján Marosz (OĽaNO-NOVA) kritizoval, že výstavba privádzača sa súťažila v diaľničnej spoločnosti interne medzi dvomi firmami.
Podľa Érseka sa však výstavba privádzača môže doplniť do zmluvy na výstavbu diaľničného úseku, na ktorý sa má pripájať. Zákon o verejnom obstarávaní totiž umožňuje zmeniť zmluvu počas jej trvania bez nového verejného obstarávania, ak ide o doplňujúce tovary, stavebné práce alebo služby, ktoré sú nevyhnutné a zabezpečujú funkčnosť celého diela a nie sú zahrnuté do pôvodnej zmluvy a poskytuje ich pôvodný dodávateľ. Hodnota všetkých zmien však musí byť nižšia ako finančný limit podľa zákona o verejnom obstarávaní a zároveň musí byť nižšia ako 15 % hodnoty pôvodnej zmluvy, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác. "Stavba privádzača túto podmienku spĺňa," dodal vtedy Érsek.
Argumentoval tým, že tento diaľničný privádzač sa má nachádzať na pomedzí dvoch úsekov diaľnice D1, ktoré sa práve budujú. A to úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala. V prípade, že sa diaľničný privádzač nepostaví, podľa ministra nebude možné tieto dva diaľničné úseky využívať a slúžiť môžu len na korčuľovanie či pre cyklistov.
"Preto NDS analyzuje všetky možnosti, ako zabezpečiť výstavbu tejto cesty čo najtransparentnejším postupom a zároveň v čase, ktorý zabezpečí, že diaľnica bude funkčná," dodal šéf rezortu dopravy.
Poslanec Marosz však reagoval s tým, že nevie, či 7,5-kilometrový úsek privádzača spĺňa parametre len nejakej doplnkovej stavby a apeloval na vyhlásenie riadnej súťaže. Zároveň pripomenul, že už dva roky sú pripravené všetky dokumentácie na súťaženie tohto privádzača, ale nesúťažil sa.
"Zhotoviteľ privádzača tak vzíde z transparentnej verejnej súťaže," avizovala Michalová. Vyhlásenie tendra NDS predpokladá začiatkom mája a ukončenie, respektíve podpis zmluvy s víťazom koncom augusta.
"Predpokladaná hodnota zákazky je stanovená na 22,5 milióna eur," vyčíslila hovorkyňa. NDS bude podľa jej slov robiť všetko pre to, aby bol privádzač ukončený v rovnakom termíne ako úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
Ešte v marci tohto roku pritom minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) obhajoval v pléne Národnej rady (NR) SR konanie NDS v prípade tohto privádzača. Opozičný poslanec Ján Marosz (OĽaNO-NOVA) kritizoval, že výstavba privádzača sa súťažila v diaľničnej spoločnosti interne medzi dvomi firmami.
Podľa Érseka sa však výstavba privádzača môže doplniť do zmluvy na výstavbu diaľničného úseku, na ktorý sa má pripájať. Zákon o verejnom obstarávaní totiž umožňuje zmeniť zmluvu počas jej trvania bez nového verejného obstarávania, ak ide o doplňujúce tovary, stavebné práce alebo služby, ktoré sú nevyhnutné a zabezpečujú funkčnosť celého diela a nie sú zahrnuté do pôvodnej zmluvy a poskytuje ich pôvodný dodávateľ. Hodnota všetkých zmien však musí byť nižšia ako finančný limit podľa zákona o verejnom obstarávaní a zároveň musí byť nižšia ako 15 % hodnoty pôvodnej zmluvy, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác. "Stavba privádzača túto podmienku spĺňa," dodal vtedy Érsek.
Argumentoval tým, že tento diaľničný privádzač sa má nachádzať na pomedzí dvoch úsekov diaľnice D1, ktoré sa práve budujú. A to úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala. V prípade, že sa diaľničný privádzač nepostaví, podľa ministra nebude možné tieto dva diaľničné úseky využívať a slúžiť môžu len na korčuľovanie či pre cyklistov.
"Preto NDS analyzuje všetky možnosti, ako zabezpečiť výstavbu tejto cesty čo najtransparentnejším postupom a zároveň v čase, ktorý zabezpečí, že diaľnica bude funkčná," dodal šéf rezortu dopravy.
Poslanec Marosz však reagoval s tým, že nevie, či 7,5-kilometrový úsek privádzača spĺňa parametre len nejakej doplnkovej stavby a apeloval na vyhlásenie riadnej súťaže. Zároveň pripomenul, že už dva roky sú pripravené všetky dokumentácie na súťaženie tohto privádzača, ale nesúťažil sa.