Služby umožnia občanovi priamo z domova robiť rôzne podania komplet v elektronickej podobe tak, aby nemusel navštíviť úrad.
Autor TASR
Žilina 14. októbra (TASR) – Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) dnes predstavil projekt elektronizácie služieb, ktorý ponúka občanom možnosť vybaviť prostredníctvom internetu 71 služieb priamo z domova.
Podľa vedúceho oddelenia informatiky Úradu ŽSK Romana Kučeráka je zhruba polovica služieb informačných a polovica transakčných. "Umožnia občanovi priamo z domova robiť rôzne podania komplet v elektronickej podobe tak, aby nemusel navštíviť úrad. Zároveň mu služba umožní kooperovať s ostatnými organizáciami v rámci štátnej správy. Prostredníctvom Úradu ŽSK je možné vyžiadať dodatočné informácie, napríklad z Generálnej prokuratúry či katastra nehnuteľností, ktoré doteraz musel občan doložiť. Iba nám dá súhlas, že tieto informácie v jeho mene môžeme vyžiadať a my si ich vyžiadame bez toho, aby musel dodatočne oslovovať ďalšie úrady a dodávať ďalšie informácie, ktoré sú súčasťou štátnej alebo verejnej správy," povedal Kučerák.
Doplnil, že podmienkou fungovania transakčných služieb je elektronický občiansky preukaz s čipom. "Čip musí mať občan aktivovaný a mal by mať na čipe zaručený elektronický podpis. Toto je nevyhnutná podmienka, aby dokázal v rámci eGovernmentu podávať elektronické služby. Lebo tým zaručuje svoj podpis na dokumentoch, ktoré dodáva v podaní," uviedol vedúci oddelenia informatiky Úradu ŽSK.
Projekt elektronizácie služieb v ŽSK trval tri roky. "Začiatok bol v rámci podpisu zmluvy v decembri 2012 a rozpočtový náklad bol zhruba 4,2 milióna eur. Z toho 95 percent je z fondov Európskej únie a štátneho rozpočtu a 5 percent z prostriedkov ŽSK. Samosprávny kraj projekt riešil v spolupráci s dodávateľskými spoločnosťami Datalan a DWC, ktoré vyhrali verejné obstarávanie a v rámci troch rokov bolo dielo zrealizované," dodal Kučerák.
ŽSK je podľa neho jeden zo siedmich samosprávnych krajov, ktoré sa zúčastnili na tomto projekte. "Všetky projekty ostatných samosprávnych krajov končia v tomto období. Nie všetky samosprávne kraje však majú služby v rovnakom rozsahu. My máme maximálny možný rozsah. Ale zameranie na sociálne služby, zdravotníctvo, kultúru, cestovný ruch je rovnaké," uzatvoril vedúci oddelenia informatiky Úradu ŽSK.
Podľa vedúceho oddelenia informatiky Úradu ŽSK Romana Kučeráka je zhruba polovica služieb informačných a polovica transakčných. "Umožnia občanovi priamo z domova robiť rôzne podania komplet v elektronickej podobe tak, aby nemusel navštíviť úrad. Zároveň mu služba umožní kooperovať s ostatnými organizáciami v rámci štátnej správy. Prostredníctvom Úradu ŽSK je možné vyžiadať dodatočné informácie, napríklad z Generálnej prokuratúry či katastra nehnuteľností, ktoré doteraz musel občan doložiť. Iba nám dá súhlas, že tieto informácie v jeho mene môžeme vyžiadať a my si ich vyžiadame bez toho, aby musel dodatočne oslovovať ďalšie úrady a dodávať ďalšie informácie, ktoré sú súčasťou štátnej alebo verejnej správy," povedal Kučerák.
Doplnil, že podmienkou fungovania transakčných služieb je elektronický občiansky preukaz s čipom. "Čip musí mať občan aktivovaný a mal by mať na čipe zaručený elektronický podpis. Toto je nevyhnutná podmienka, aby dokázal v rámci eGovernmentu podávať elektronické služby. Lebo tým zaručuje svoj podpis na dokumentoch, ktoré dodáva v podaní," uviedol vedúci oddelenia informatiky Úradu ŽSK.
Projekt elektronizácie služieb v ŽSK trval tri roky. "Začiatok bol v rámci podpisu zmluvy v decembri 2012 a rozpočtový náklad bol zhruba 4,2 milióna eur. Z toho 95 percent je z fondov Európskej únie a štátneho rozpočtu a 5 percent z prostriedkov ŽSK. Samosprávny kraj projekt riešil v spolupráci s dodávateľskými spoločnosťami Datalan a DWC, ktoré vyhrali verejné obstarávanie a v rámci troch rokov bolo dielo zrealizované," dodal Kučerák.
ŽSK je podľa neho jeden zo siedmich samosprávnych krajov, ktoré sa zúčastnili na tomto projekte. "Všetky projekty ostatných samosprávnych krajov končia v tomto období. Nie všetky samosprávne kraje však majú služby v rovnakom rozsahu. My máme maximálny možný rozsah. Ale zameranie na sociálne služby, zdravotníctvo, kultúru, cestovný ruch je rovnaké," uzatvoril vedúci oddelenia informatiky Úradu ŽSK.