Technik tunelov NDS to povedal počas piatkového cvičenia diaľničiarov a záchranných zložiek. Simulovalo dopravnú nehodu s následným požiarom v severnej tunelovej rúre.
Autor TASR
Žilina 20. októbra (TASR) – Bezpečnostné prvky dvojrúrového diaľničného tunela Považský Chlmec sú najmodernejšie v rámci celej Európy. Počas piatkového taktického cvičenia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a zložiek Integrovaného záchranného systému to povedal bezpečnostný technik tunelov pre NDS Peter Schmidt. Viac ako dvojkilometrový tunel Považský Chlmec je súčasťou ešte neotvoreného úseku diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno.
„V tomto tuneli máme štandardnú európsku výbavu, máme navyše dymové hlásiče, ktoré sú rozmiestnené po celej dĺžke tunela, aby sme vedeli identifikovať postup dymu a jeho udržanie v stratifikačnej zóne a aby osoby mohli tunel bezpečne opustiť,“ skonštatoval Schmidt.
Taktické cvičenie NDS a záchranných zložiek simulovalo dopravnú nehodu s následným požiarom v severnej tunelovej rúre. Jeho cieľom bol nácvik zosúladenia činnosti všetkých záchranárskych zložiek, ale aj preverenie funkčnosti požiarneho vetrania v tuneli.
Podľa veliteľa zásahu Pavla Cesneka z Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) v Žiline pri simulovanej dopravnej nehode utrpeli dve osoby ťažké a dve ľahké zranenie. V tuneli zasahovalo deväť hasičov a ďalší dvaja s evakuačným autobusom.
„Požiar sme museli lokalizovať aj s pomocou operátora NDS na kamerovom systéme, zistiť teplotu pri požiari, urobiť prieskum a vyslať hasiacu jednotku. Nevyskytli sa žiadne problémy, spolupráca s NDS a ostatnými zložkami záchranného systému bola dobrá. Cvičenie hodnotím ako veľmi dobré,“ doplnil Cesnek.
Pre zdravotných záchranárov zo Žiliny bolo cvičenie prvým v dvojrúrovom tuneli. O štyroch zranených sa podľa riaditeľa oblasti sever záchrannej zdravotnej služby Falck Iva Hybranta museli postarať dve posádky zdravotných záchranárov. Zranených následne preniesli bezpečnostným priechodom do južnej tunelovej rúry, odkiaľ zabezpečili ich transport.
„Zásah v tuneli má svoje špecifiká. Ľudia, ktorí by zostali zakliesnení v automobiloch, majú malú šancu na prežitie. Preto je potrebné ich dostať do spojovacích priestorov, kde už je bezpečnejšie. Z nášho pohľadu bol zásah v poriadku. Naše posádky vedia zasahovať, vedia sa postarať o pacientov, ak sa k nim dostanú. V dvojrúrovom tuneli je pre nás zásah komfortný,“ zdôraznil Hybrant.
Taktické cvičenie v tuneloch na precvičenie súčinnosti záchranných zložiek je povinnosťou vyplývajúcou z nariadenia vlády a európskej smernice. Musí sa vykonávať raz za štyri roky a vždy aj pred otvorením nového tunela. Tunel Považský Chlmec spolu s celým úsekom diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno otvoria pre motoristov koncom novembra tohto roku. Za ideálnej dopravy skráti cestu smerom na Kysuce o asi štyri minúty, skutočná časová úspora bude vzhľadom na dopravnú situáciu v Žiline podľa odborníkov väčšia.
„V tomto tuneli máme štandardnú európsku výbavu, máme navyše dymové hlásiče, ktoré sú rozmiestnené po celej dĺžke tunela, aby sme vedeli identifikovať postup dymu a jeho udržanie v stratifikačnej zóne a aby osoby mohli tunel bezpečne opustiť,“ skonštatoval Schmidt.
Taktické cvičenie NDS a záchranných zložiek simulovalo dopravnú nehodu s následným požiarom v severnej tunelovej rúre. Jeho cieľom bol nácvik zosúladenia činnosti všetkých záchranárskych zložiek, ale aj preverenie funkčnosti požiarneho vetrania v tuneli.
Podľa veliteľa zásahu Pavla Cesneka z Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) v Žiline pri simulovanej dopravnej nehode utrpeli dve osoby ťažké a dve ľahké zranenie. V tuneli zasahovalo deväť hasičov a ďalší dvaja s evakuačným autobusom.
„Požiar sme museli lokalizovať aj s pomocou operátora NDS na kamerovom systéme, zistiť teplotu pri požiari, urobiť prieskum a vyslať hasiacu jednotku. Nevyskytli sa žiadne problémy, spolupráca s NDS a ostatnými zložkami záchranného systému bola dobrá. Cvičenie hodnotím ako veľmi dobré,“ doplnil Cesnek.
Pre zdravotných záchranárov zo Žiliny bolo cvičenie prvým v dvojrúrovom tuneli. O štyroch zranených sa podľa riaditeľa oblasti sever záchrannej zdravotnej služby Falck Iva Hybranta museli postarať dve posádky zdravotných záchranárov. Zranených následne preniesli bezpečnostným priechodom do južnej tunelovej rúry, odkiaľ zabezpečili ich transport.
„Zásah v tuneli má svoje špecifiká. Ľudia, ktorí by zostali zakliesnení v automobiloch, majú malú šancu na prežitie. Preto je potrebné ich dostať do spojovacích priestorov, kde už je bezpečnejšie. Z nášho pohľadu bol zásah v poriadku. Naše posádky vedia zasahovať, vedia sa postarať o pacientov, ak sa k nim dostanú. V dvojrúrovom tuneli je pre nás zásah komfortný,“ zdôraznil Hybrant.
Taktické cvičenie v tuneloch na precvičenie súčinnosti záchranných zložiek je povinnosťou vyplývajúcou z nariadenia vlády a európskej smernice. Musí sa vykonávať raz za štyri roky a vždy aj pred otvorením nového tunela. Tunel Považský Chlmec spolu s celým úsekom diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno otvoria pre motoristov koncom novembra tohto roku. Za ideálnej dopravy skráti cestu smerom na Kysuce o asi štyri minúty, skutočná časová úspora bude vzhľadom na dopravnú situáciu v Žiline podľa odborníkov väčšia.