Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Žilinský kraj

ŽILINA: Územný dopravný generel predpokladá pokles tranzitnej dopravy

Na snímke jeden z množstva kamiónov (prvý sprava) nerešpektujúcich zákaz jazdy v rýchlom pruhu.Ilustračné foto. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Všetka tranzitujúca doprava bude odvedená na diaľnice D1 a D3.


Žilina 24. marca (TASR) - Územný dopravný generel mesta Žilina, ktorý dnes predstavili na pôde žilinskej radnice, predpokladá po dobudovaní diaľnic D1 a D3 pokles tranzitujúcej dopravy v meste o 30 %.

Podľa Jána Čelka zo Žilinskej univerzity (ŽU), ktorá je zostavovateľom generelu, model predpokladá, že všetka tranzitujúca doprava bude odvedená na diaľnice D1 a D3. "Vrátane tranzitujúcej dopravy od severu a bude pokračovať ďalej na východ. Išla by po D3 až do Hričovského Podhradia a tam by sa napájala na D1 a išla by v smere na východ," povedal Čelko.

Upozornil, že napojenie Žiliny na diaľničnú sieť bude z diaľnice D1 iba v Lietavskej Lúčke. "Množstvo vozidiel, ktoré prichádzajú v smere od Bratislavy a budú smerovať do tejto časti Žiliny. Všetko bude vychádzať na diaľničnom privádzači pri Lietavskej Lúčke a bude potom dosť silne zaťažený. Riešením je v prvom rade budovať štvrtú okružnú a prepojiť diaľničný privádzač v Lietavskej Lúčke s cestou I/18 na Šibeniciach. Ideálne by bolo, keby to bolo postavené s ukončením výstavby diaľnice D1," podotkol Čelko.

Prednosta Mestského úradu v Žiline Igor Líška doplnil, že územný dopravný generel pomôže mestu v čerpaní fondov z operačného programu Integrovaná infraštruktúra a Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP). "Chceme vymeniť všetky vozidlá mestskej hromadnej dopravy, hlavne trolejbusy. Vybudovať nové depo, vymeniť trakčné vedenie, križovatky na trakčných vedeniach. Takisto to má súvis aj s budovaním cyklotrás. Toto je podporný dokument. Keď bude dobre spracovaný, je to predpoklad na čerpanie európskych peňazí," uviedol Líška.

Hlavnou myšlienkou generelu je podľa Čelka dostať autá úplne von z vnútra druhého okruhu – v súčasnosti hlavnej centrálnej oblasti, ktorá by sa potom mala upokojiť. "V podstate by tam mala byť len pešia doprava, cyklistická doprava a dopravná obsluha. Všetci návštevníci centra by mali ostať mimo tohto druhého okruhu. To je základná myšlienka. Samozrejme to so sebou prináša zvýšené nároky napríklad na radiály. Pretože pokiaľ po okrajoch okruhu by boli vybudované parkoviská, tak radiály by boli viac zaťažené. Ale zase aj zjednosmernením okruhu a vytvorením nových komunikácií by doprava mala poklesnúť do takej miery, aby bola aspoň udržateľná," dodal Čelko.