Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Žilinský kraj

Žilinská univerzita sa podieľa na optimalizácii kosovských železníc

Ilustračné foto. Foto: imhd.sk

Hlavný dôraz sa kladie na analýzu možností zvýšenia priemernej rýchlosti osobných i nákladných vlakov.

Žilina 22. februára (TASR) - Žilinská univerzita (ŽU) je súčasťou medzinárodného projektu, ktorého cieľom je optimalizovať prevádzku na kosovských železniciach. TASR o tom informovala Katarína Géčová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing ŽU v Žiline.

Doplnila, že hlavný dôraz sa kladie na analýzu možností zvýšenia priemernej rýchlosti osobných i nákladných vlakov. "Zo súčasných priemerných 55 kilometrov za hodinu pri osobných a 45 kilometrov za hodinu pri nákladných vlakoch na priemerných 70 kilometrov za hodinu pre oba druhy vlakov. Všetko bez potreby veľkých investícií do existujúcej infraštruktúry," uviedla Géčová.

Podľa koordinátora projektu na ŽU Petra Mártona potrebujú železnice v Kosove podporu vo vedeckovýskumnej oblasti, pretože v rámci svojej štruktúry nemajú takto zamerané oddelenie. "Na Prištinskej univerzite neexistuje fakulta alebo katedra orientovaná na dopravu. V rámci projektu budeme spoločne pripravovať podklady pre medzinárodný projekt v rámci výskumného a inovačného programu Európskej únie H2020 a jeho iniciatívy Shift2Rail. Kosovské železnice súhlasili s úlohou 'demonštrátora' pre implementáciu výsledkov spoločnej vedecko-technickej spolupráce," dodal Márton.

Prvý workshop projektu KosOptRail – Optimalizácia železničnej infraštruktúry kosovských železníc sa konal 13. až 15. februára v železničnom uzle Kosovo Polje. "Koordinujúcou stranou je Technická univerzita Berlín. Ďalšími členmi konzorcia sú ŽU, spoločnosť Infrakos - správca železničnej infraštruktúry v Kosove a NewCo, hutnícky komplex na spracovanie niklovej rudy, ktorý je zároveň najdôležitejší zákazník železníc v Kosove," uzavrela Géčová.