Podľa riaditeľky múzea bola najväčšia deštrukcia drevnej hmoty na kolesách a strešnej konštrukcii.
Autor TASR
Oravský Podzámok 7. februára (TASR) – Oravské múzeum Pavla Országha Hviezdoslava dalo z vlastných zdrojov zreštaurovať historický koč na prepravu osôb. Podľa riaditeľky múzea Márie Jagnešákovej sa na ňom podpísali zub času, prírodné vplyvy, ale i neodborné ľudské zásahy. Vystavia ho na Oravskom hrade.
"Našou snahou bolo reštaurovaním zabezpečiť odbornú ochranu zbierkového predmetu a zlepšiť podmienky na jeho uchovávanie. Koč bol vyrobený v rozmedzí rokov 1900 až 1950, no meno výrobcu je neznáme. Nápis s reliéfnym písmom na osiach kolies v nemeckom jazyku poukazuje na české mesto Opava," povedala Jagnešáková.
Ako dodala, koč pozostáva z dvoch náprav, ktoré tvoria jeho kostru. V prednej časti sa nachádza sedadlo pre kočiša a v zadnej je sedenie s možnosťou zakrytia koženou skladacou strechou. Vnútorná časť je čalúnená a vystupuje sa do nej pomocou kovových stupňovitých nášľapov. Na koči je čierna farebná úprava. Celková váha je približne 200 až 250 kilogramov, jeho dĺžka je 320, výška 200 a šírka 170 centimetrov.
Podľa riaditeľky múzea bola najväčšia deštrukcia drevnej hmoty na kolesách a strešnej konštrukcii. Menšie poškodenia boli spôsobené drevokazným hmyzom a mechanickým poškodením, kovové konštrukcie boli napadnuté koróziou. "V dezolátnom stave sa nachádzali predovšetkým textilné a kožené doplnky," priblížila Jagnešáková. Uviedla, že reštaurátorské práce realizoval Jozef Barinka. Zamedzilo sa tak ďalšiemu hmotnému úpadku.
"Našou snahou bolo reštaurovaním zabezpečiť odbornú ochranu zbierkového predmetu a zlepšiť podmienky na jeho uchovávanie. Koč bol vyrobený v rozmedzí rokov 1900 až 1950, no meno výrobcu je neznáme. Nápis s reliéfnym písmom na osiach kolies v nemeckom jazyku poukazuje na české mesto Opava," povedala Jagnešáková.
Ako dodala, koč pozostáva z dvoch náprav, ktoré tvoria jeho kostru. V prednej časti sa nachádza sedadlo pre kočiša a v zadnej je sedenie s možnosťou zakrytia koženou skladacou strechou. Vnútorná časť je čalúnená a vystupuje sa do nej pomocou kovových stupňovitých nášľapov. Na koči je čierna farebná úprava. Celková váha je približne 200 až 250 kilogramov, jeho dĺžka je 320, výška 200 a šírka 170 centimetrov.
Podľa riaditeľky múzea bola najväčšia deštrukcia drevnej hmoty na kolesách a strešnej konštrukcii. Menšie poškodenia boli spôsobené drevokazným hmyzom a mechanickým poškodením, kovové konštrukcie boli napadnuté koróziou. "V dezolátnom stave sa nachádzali predovšetkým textilné a kožené doplnky," priblížila Jagnešáková. Uviedla, že reštaurátorské práce realizoval Jozef Barinka. Zamedzilo sa tak ďalšiemu hmotnému úpadku.