Google vyhral odvolanie proti pokute EÚ vo výške 1,49 miliardy eur
TASR, 18. septembra 2024 11:03
Sudcovia v stredu rozhodli, že Európska komisia neposkytla dostatočné dôkazy o tom, že Google svojím produktom AdSense pre vyhľadávanie zneužil dominantné postavenie v oblasti reklamy na internetových vyhľadávačoch.
V roku 2019 Komisia, ktorá dozerá na hospodársku súťaž, dospela k záveru, že Google zneužil svoju dominanciu, aby zabránil webovým stránkam využívať iných brokerov, než je platforma AdSense. Praktiky, ktoré označil za nezákonné, sa diali v rokoch 2006 až 2016. Google sa proti pokute odvolal na Všeobecný súd EÚ.
Pokuta za AdSense, jedna z troch pokút, ktoré stáli Google celkovo 8,25 miliardy eur, bola výsledkom sťažnosti spoločnosti Microsoft v roku 2010.
Druhý najvyšší európsky súd v stredu potvrdil väčšinu posudkov Európskej komisie, ale zrušil rozhodnutie o uložení pokuty.
"Súd potvrdil väčšinu posudkov Komisie, ale zrušil rozhodnutie o uložení pokuty spoločnosti Google vo výške takmer 1,49 miliardy eur najmä z dôvodu, že pri posudzovaní nezohľadnila všetky relevantné okolnosti trvania zmluvných doložiek, ktoré považovala za nekalé," uviedli sudcovia.
Rozhodnutie komisie sa vzťahuje na úzku časť reklamného biznisu Google. Ide o reklamy, ktoré americký technologický gigant predával vedľa výsledkov vyhľadávania Google na webových stránkach tretích strán.
Regulačné úrady zistili, že spoločnosť Google vložila do svojich zmlúv klauzuly o exkluzivite. Tie týmto webovým stránkam zakazovali zobrazovať podobne umiestnené reklamy od konkurencie Google. Podľa Komisie, ktorá je najvyšším protimonopolným orgánom v EÚ, správanie spoločnosti Google viedlo k tomu, že inzerenti a majitelia webových stránok tak mali menší výber. To pravdepodobne viedlo k vyšším cenám, ktoré sa preniesli na spotrebiteľov.
Všeobecný súd však uviedol, že Komisia sa pri posudzovaní týchto doložiek "dopustila chýb". Nepreukázala totiž, že zmluvy s Google odrádzali od inovácií, poškodzovali spotrebiteľov alebo pomohli spoločnosti udržať si a posilniť svoje dominantné postavenie na trhoch s online vyhľadávaním.
Proti rozhodnutiu sa možno odvolať, ale len v právnych otázkach, na najvyšší súd európskeho bloku.
Najnovšie články v rubrike
Prologis: Rastie zameranie manažérov na udržateľnosť aj automatizáciu
Väčšina vedúcich pracovníkov podľa nich v rámci prieskumu uviedla, že vníma výrazný vonkajší tlak na zavádzanie postupov AI s cieľom udržania svojej konkurencieschopnosti.
SPPK: Výzvy pre agropotravinárstvo budú v najbližších rokoch obrovské
EÚ bude v najbližšom období riešiť, či sa zintenzívni obchod s tretími krajinami vrátane agropotravinárskych komodít.
KURIÉRI RADIA: Vianočné darčeky z obchodov objednávajte v predstihu
Zvýšený nápor už pociťujú i kuriérske spoločnosti. Súvisí tiež s takzvaným Black Friday, ktorý pripadá na 29. novembra.